GELUK GEHAD / Autoband en Theater avonden – NLDs / Dutch / Néeerlandais

…nog van 2015 …

( dutch / hollandais )

Geluk gehad…

Zaterdag voor de L’Echappée Brel – uitvoering, door een vriend van jongste dochter,  in één woord : pràchtig !!!
zowat 100 km heen, en ook weer terug, gereden,
niks gemerkt, lekker gereden …

Zondag weer 50 km ( heen ) gereden, voor een andere theater voorstelling in het dorp waar ik vroeger gewoond heb, een recital met een ( klassieke) zanggroep door een van mijn vrienden geleid, maar …
Op een gegeven moment reed er een auto naast me en bleef daar maar hangen … Ik werd er ietwat door geïriteerd : Man, wat moét je! Rijdt toch door ! ! met een ‘nijdig’ gebaar…
Maar ja, eenmaal doorgereden dacht ik :
… en als ie me iets wilde zèggen, heeft ie misschien iets aan de auto gezien ..?.. en ik  » blafte  » hem nog wel « af  » ( in mijn eentje in mijn auto ) …

Toch enigszins ongerust stopte ik op de eerste de beste parkeergelegenheid, liep om de auto heen om te kijken of er wat wàs…
Niks ergs te zien, alléén de linker achterband leek wat slapper dan de andere banden …
Tja, het leek me toch maar beter het wat langzamer aan te doen,
en niet de op de autoroete toegestane maximum snelheid aan te houden
en belde even om vrienden te verwittigen dat ik wat later aan zou komen…
Nou ja, het eerstvolgende tankstation lag net nà de afslag die ik moest hebben, daar kon ik dus niet langs om wat lucht in die band te (laten) doen…
Ik hoopte zonder problemen aan te komen door langsamer te rijden,
wat ook gelukt is …

Van de autoweg af zijnde, stopte ik nog bij een supermarkt met tankstation, zocht waar de pomp was en las er een opgeplakt briefje :
 » Wilt U na gebruik de slang netjes oprollen om wekelijkse reparaties te voorkomen s.v.p.  »

Maar : wààr was die luchtslang dan ??? Zeker nèt in die wekelijkse reparatie, géén slang aan de pomp / machine …
Nou ja, het laatste stukje zou ook nog wel lukken, en ja hoor, ik kwam rustig, maar goed, aan !
Het konsert was prachtig, lichte, klassieke, vrolijke, zang maar ik voelde het niet safe om in de nacht terug te rijden met die slappe band… dus bleef ik over bij vrienden daar.., een nachthemd en tandenborstel hadden ze nog wel in reserve voor me …
beter bij daglicht weer op weg te gaan en voordien nog even langs de lokale garage ( die ik ook nog van vroeger ken )

Dus vanochtend, eerst langs die garage…
oei ! de band was kompleet léég… ik keek mee op de meter …
Een vriendelijke jonge knul stelde me gerust, hij zou het even nader bekijken…
Wiel eraf , en na op een machine schoongemaakt te zijn liet hij me de spijker zien die in de band zat… En volgens hem zat die er al veel langer in …Kon gerepareerd worden, oef, gelukkig niet een hele nieuwe band nodig …
Om kort te gaan, dat ding met veel moeite eruit, een ‘mèche’ ( rubber staafje ) erin, met lijm en behandelingen met gereedschappen die ik nog nooit eerder zag, was de band weer als nieuw …
Hij keek ook de andere banden nog na, overal een beetje lucht erbij, zelfs de reserve-band ! ik wist niet eens hoe die aan de auto ‘hing’, nooit naar gekeken … ( shame ! ) Veel geleerd in korte tijd ! Ook de lichten nog gekontroleerd, en zonder gevaar weer de weg op, voor nog geen 30 euro !

Geluk gehad, géén klapband onderweg gehad, had ook de vorige (zaterdag-)avond hebben gekund toen ik gewoon de volle 130 km/uur reed … -ik moet er niet aan denken –

En er zijn nog mensen die een goede service verlenen , dié garage die ik trouwens nog kende van vroeger toen ik nog in dàt dorp woonde,

èn die ik nu hier bij mij in de buurt heb ! Wat wil je nog meer ??… !!
Fijne week of weekend voor iedereen, en
Véilig de weg op ! !

©hanny/jewH

 

Link  » L’ Echappée Brel  » van die eerste theater avond op zaterdag :

Laisser un commentaire